Denna text är till för att informera om hur det fungerar på Residens Mälaren, inte minst för nyinflyttade. Ett hus utgörs av de boende, och den ömsesidiga trivseln och tryggheten i huset bygger på ansvar, empati och förståelse för varandras olika behov.
Välkommen till Residens Mälaren
Residens Mälaren är ett konceptboende med 47 lägenheter och gemensamma lokaler/ytor som en trädgård, konferensrum/samlingssal, vardagsrum/bibliotek, gym och spa, garage, övernattningsrum med wc och dusch. På nedervåningen hyr fristående entreprenörer kontors- och behandlingslokaler och erbjuder sina tjänster till både boende och externa kunder. På nedervåningen finns även en restaurang. De första boende flyttade in på Residens Mälaren sommaren 2012.
Ägarlägenhet
Upplåtelseformen på Residens Mälaren är ägarlägenhet. Det innebär att din lägenhet är en egen fastighet precis som en villa vilket ger stor frihet och låga boendekostnader. För det gemensamma som trapphus, tak, försäkringar, sophämtning m m finns en samfällighetsförening dit man betalar en månadsavgift. För bottenvåningen med konferensrum/samlingssal, vardagsrum/bibliotek, gym/spa och garage finns en annan samfällighetsförening dit man betalar en separat månadsavgift för att täcka gemensamma driftkostnader.
Till skillnad mot bostadsrätter äger man sin bostad, och man kan sälja eller hyra ut sin bostad som man vill, det behövs inget godkännande av föreningen. Däremot finns det gemensamma trivselregler som samfällighetsföreningarna tagit fram.
Din lägenhet
När Residens Mälaren byggdes var tanken att här ska man bo med hög kvalitet även på ålderns höst. Därför är t ex dörröppningarna breda, trösklarna låga, tvätt- och diskmaskin lite upphöjda i många lägenheter för att underlätta in- och urplockning. Vissa eluttag sitter inte nere vid fotknölarna utan lite högre. Tvättstället är extra djupt. Varje lägenhet får in mycket ljus från uteplats eller balkong.
Försäkringar
Samfälligheten har en fastighetsförsäkring i Länsförsäkringar som då gäller för själva fastigheten. Skador på fastigheten anmäls till styrelsen/alternativt till Marie Björkholm. Sedan bör man komplettera med en hemförsäkring, som då täcker övriga skador i hemmet, på samma sätt som man behöver en hemförsäkring även om man bor i en hyresrätt.
Brandlarm
Alla lägenheter är anslutna till ett avancerat brandlarmssystem med koppling till larmföretaget Securitas. Det är tryggt och bra, men det innebär också att man bör se till att stänga av spisen så fort den börjar varna för vidbränning, annars kan man få betala för en utryckning…
Bredband och TV
Alla lägenheter är anslutna till Fibras fibernät. I lägenheterna finns en Fibra-box där man kan fördela ut bredbandet till olika rum. Fibras box tillhör lägenheten vid avflyttning.
Vill man ha trådlöst Internet får man köpa till en trådlös router och koppla in det på lämpligt uttag.
Bredbandet kommer via Quicknet och är inkluderat i din månadsavgift. Vill du ha fast telefoni via bredband kan du kontakta Quicknet på 021-338 00 00.
TV
Tidigare ingick Fibra TV via Kalejdo (via Arris-”boxen”) med kanalerna 1, 2 och 4 till en låg månadskostnad. Det gäller inte längre, men ni har möjlighet att teckna er på vilket TV-abonnemang som helst som tillhandahåller TV via fiber. Se gärna de olika operatörer som finns för att välja olika TV-leverantörer:
https://tjanster.fibra.se/serviceguide/index/consumers/tv
Support Fibra: 0771-375 375, (ange att ni har Fibra TV).
Det går också bra att streama via en box som Apple TV eller Chromecast. Då kan ni via den titta på SVT Play och beställa streamingtjänster som Netflix m fl.
Vid problem med internet eller dålig bild på TV eller hack eller dylikt prova att starta om Fibra-boxen och/eller er router. Om problemen kvarstår kontakta då din TV-leverantör.
Soprum vid garaget
Sophämtning av sorterat hushållsavfall ingår i vår månadsavgift. Avgiften bygger på att vi sorterar soporna i fraktioner som kompost, plast, metall, glas, papper m m.
Faciliteter
Garage och parkering
Alla garageplatser och gatuparkeringsplatser är uthyrda, det finns dock en kölista att sätta upp sig på. De yttre gatuparkeringsplatserna på Stångmärkesgatan har eluttag för motorvärmare (ej för laddning av elbil). Några garageplatser har elbilsladdningsuttag. Dessa är bekostade av de som hyr platserna, och det går också att komplettera med fler elbilsuttag.
Fastighetsvärden Marie Björkholm är den som håller i kölistorna.
SPA och Gym
SPA med bastu och pool samt gym är till för de boende, men det säljs också ett mindre antal externa medlemskap. Dessa intäkter bidrar till våra gemensamma driftkostnader. Regler och policys finns uppsatta på Gym och SPA. Vi som bor här betalar via månadsavgiften för driften och det är viktigt med hygienen inte minst i poolen. Myndigheterna har hårda hygienkrav på pooler, och det görs regelbundna provtagningar av vattenkvaliteten. Ju bättre hygien hos de badande, desto mindre kostnader för vattenrening.
Cykelparkering
I garaget finns flera cykelparkeringar. Dessa är till för de som använder sin cykel, inte för att förvara cyklar som aldrig används. Oanvända cyklar kan rensas bort. Hjälp gärna till genom att ta bort din cykel om den inte används.
Gemensam trädgård
Alla boende har tillgång till den fina trädgården och terrassen en trappa upp. Här kan man ta ut sin lunch eller en fika när vädret tillåter. Sommartid ordnas ”spontana” grillkvällar (torsdagar). Det finns även ett lusthus med sköna möbler. Boulebanan är också till för alla boende.
Mälarrummet
På bottenvåningen finns ett vardagsrum/bibliotek (”Mälarrummet”) med böcker, dagstidningar, spel. Här finns även möjlighet till samvaro, varje vardagsförmiddag runt kl 10 serveras kaffe.
På anslagstavlorna annonseras olika gemensamma aktiviteter som golf, bridge, öl- och vinprovning, musikaftnar, utflykter med mera.
Entreprenörer på bottenvåningen
På bottenvåningen finns 9 rum som hyrs ut till företag. Här finns verksamhet inom frisk- och hälsovård, samt även ett mer allmänt serviceföretag. Entreprenörerna har externa kunder, men du som boende kan givetvis också anlita dem.
Restaurang på bottenvåningen
Bottenvåningen rymmer även en restaurang som har lunchbuffé och à la carte på kvällarna. Restaurangen drivs i egen regi och i en egen fastighet.
Bra att veta
Styrelse för samfälligheterna
På Residens Mälarens finn två samfällighetsföreningar, Sjömärket och Residens Mälaren. Kort kan man säga att Sjömärket har hand om det som har med lägenheterna och boendet att göra, som t ex hissar, tak, trädgård, dörrar etc. Residens Mälaren äger och driver bottenvåningen där man är hyresvärd för entreprenörerna, har hand om gym och spa, med mera. De två samfälligheterna har en styrelse som väljs varje år på stämman.
Felanmälan
Det finns en brevlåda i receptionen där man kan lägga en lapp om man upptäcker något fel.
Nycklar och taggar
Till varje lägenhet hör 3 st nycklar och 3 st taggar (för elektronisk öppning av låsta dörrar). Extra nycklar kan beställas hos låsfirman. Extra taggar (för t ex hemtjänst) kan beställas av fastighetsvärden SeniorProffsen. Av säkerhetsskäl lämnas bara ett begränsat antal taggar ut för varje lägenhet. Om en tagg inte längre behövs eller hamnat på drift ska den avprogrammeras. Detta är lägenhetsinnehavarens ansvar att hålla reda på. För tillfället är det Låscenter som programmerar och avprogrammerar taggar.
Anhöriginformation
Blanketter är framtagna där man kan meddela kontaktinformation till anhöriga om något skulle hända. Observera att det inte finns någon huvudnyckel till din lägenhet annat än hos bolaget som installerat låsen.
Hyra konferens/samlingsrum
Som boende kan du för en måttlig penning hyra konferensrummen och Mälarrummet för exempelvis födelsedagsfest. Här finns också ett välutrustat pentry med glas, porslin och bestick för ca 40 personer.
Övernattningsrum
Vid ingången Sjömärkesgatan 10A och mot garaget ligger två bokningsbara övernattningsrum. Det finns listor där du som boende kan boka in övernattningar för 300 kr/natt/rum. Du ansvarar själv för städningen efter dina gäster.
Fastighetsvärd
Undrar du över något kan du kontakta någon i styrelsen. Marie Björkholm på SeniorProffsen fungerar också som fastighetsvärd. Hon kan nås på tel 0704–339 334 på vardagar under kontorstid; och finns ofta tillgänglig på förmiddagarna i sitt rum på bottenvåningen eller i receptionen. Hon kan också nås på info@residensmalaren.se .